Het ene is het andere niet …

27 Feb

Twee initiatieven die mijn aandacht trokken:

Het idee voor wijvenweek ontstond ergens in 2008, toen na het bekendmaken van de uitslagen van de bwards (ofte belgian blog awards) werd opgemerkt dat het alweer allemaal wijvenblogs waren die de plak zwaaiden. Nogal wat van die wijven vonden dat het nochtans meeviel, dat wijvengehalte van hun blog, en beslisten om eens een week lang te tonen hoe ver ze konden gaan, in dat roze, en bloggen over wijvendingen. Wijvenweek was geboren en de vrouwelijkste week ooit in blogland werd zo’n succes, met meer dan honderd deelnemende blogs, dat we het gewoon nog eens opnieuw doen, vier jaar later.

Dit keer werd er een thema gekozen: “maskers af”.

Want wat wij allemaal (ja, ook u daar) schrijven op blogs, dat is gewoonlijk de meest glamoureuze kant van het leven. We moeten daar geen doekjes om winden: onze perfecte en fotogenieke kinders, ons fantastisch stijlgevoel, onze semi-professioneel zelfmaakspul en ons als een geoliede motor lopend gezin, dat zijn onze onderwerpen. Behalve tijdens deze wijvenweek. Deze week doen we het anders.

Ik doe mee! Dus allemaal lezen in de week van 12 tot en met 18 maart (daarbuiten moet ge natuurlijk ook allemaal lezen maar in die week zeker en vast!). Rauwe, ruwe, emotionele verhalen over het leven zoals het is in een gezin met 2 werkende ouders en 2 energieke kinderen. Doen!

Het volgende initiatief kent ook veel succes in Blogland:

DAGEN ZONDER VLEES

Het opzet is simpel:
40 dagen minder vlees en vis eten.
En dat met zo veel mogelijk mensen.

Om collectief stil te staan bij de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu. Omdat we met z’n allen te veel en te gemakkelijk vlees en vis consumeren en dat dit gezien de stijgende wereldbevolking niet langer houdbaar is.

DZV is een actie voor en door vleeseters. Een gezamenlijke uitdaging om te beseffen dat minder ook kan, en zo ook op langere termijn onze ecologische impact te verkleinen.

Het spel speelt zich af in de vastenperiode: van 22/2 tot 7/4. Elke vegetarische dag bespaart dan 11m2 op je ecologische voetafdruk. Meld je hierboven aan en volg je score op de voet!

Of doe mee als groep. Met je vrienden, je gezin, je klas, je collega’s. Vergelijk je scores en bespaar samen zoveel mogelijk vierkante meters.

Elke dag telt. Want de grote DZV-teller rekent élke bijdrage mee. Hoeveel hectaren besparen we met z’n allen?

Ik vind dit een heel leuk initiatief maar ik kan mezelf er niet toe brengen om 40 dagen helemaal geen vlees of vis te eten. Wij eten gemiddeld 1 keer per week vegetarisch en ik ben al blij dat ik dat probeer vol te houden. Ikzelf heb er geen moeite mee om weinig vlees te eten maar helemaal zonder … Alhoewel ik heel graag groenten eet – geef me een hoop rijst en groenten en ik ben meer dan content! – zou ik toch niet zonder mijn kippetje of visje kunnen. En af en toe zo een stukje steak … hmmmm!

Mijn ecologische voetafdruk zal dus even groot blijven, vrees ik. Maar chapeau aan alle volgers!

Geef een reactie

