Huiswerk – vervolg

13 Mei

Er werd hier al menige keren geblogd over Marie’s huiswerkperikelen. Marie is niet zo geconcentreerd als het op huiswerk maken aankomt. En ze lijkt weinig geïnteresseerd in goede punten behalen. Naar school gaan vindt ze geweldig, ze zegt zelfs in het weekend soms dat ze liever naar school gaat omdat ze zich thuis verveelt (oh boy …). Maar het is eigenlijk het hele schoolgebeuren en alles wat daarbij hoort wat ze zo fijn vindt: turnen, spelen, hoekenwerk, projectjes, schoolfeest, … De lessen vindt ze saai en ze is helemaal niet gemotiveerd om bijvoorbeeld de beste van de klas te zijn. Dat hoeft niet voor ons. Helemaal niet hoor. Maar we zien toch graag dat ze flinke toetsen maakt en thuiskomt met een schitterend rapport.

Huiswerk is ook al zo’n noodzakelijk kwaad. Lezen en spelling is geen probleem, die taken worden snel weggewerkt. Maar rekenen … Je wil niet weten hoeveel uren ik al naast haar heb gezeten om haar te helpen met rekenen. Soms, heel soms, is ze wel gemotiveerd en lost ze alles in 1, 2, 3 op en is ze daarna zelf fier dat ze het zo goed gedaan heeft. Maar doorgaans zit ze te suffen en te snuffen boven haar rekenschrift. Alles heeft ze gehoord en gezien. Ik parkeer onze Kamiel altijd voor de TV als zij huiswerk moet maken en wij zitten in de keuken. Maar zelfs daar heeft ze elk liedje, elke VTM k-Zoom programma tune en elk zuchtje van Kamiel gehoord. Er moet maar een vlieg door de keuken vliegen en ze is weer afgeleid.

Die concentratiestoornissen zijn dus heel duidelijk gelinkt aan haar interesses. Als je een spelletje met haar speelt, is ze wel geconcentreerd. Als ze aan het tekenen of knutselen is, kan de hele wereld ontploffen. Maar laat je haar iets doen wat haar minder of niet interesseert, dan lijken die hersentjes niet mee te willen. Zo vermoeiend en ontmoedigend soms …

Het rekenen is dus vaak een probleem. Ik heb er al met de juf over gesproken om haar eventueel bijlessen te geven maar aangezien het niet echt een probleem van ‘niet kunnen’ maar wel van ‘niet willen kunnen’ is, vonden we het beter om hier nog even mee te wachten.

En dan nu mijn frustratie van deze week. Opgepast, als er nog ooit iemand tegen mij durft te zeggen dat je een kind een kind moet laten zijn, dan hoop ik echt waar dat die persoon niet in het onderwijs staat, anders zou hij/zij wel eens deftig kunnen verschieten van mijn (niet zo deftig) antwoord.

Maandagavond om 18.20 u krijg ik van Marie te horen dat ze vandaag (vrijdag) een toets rekenen heeft. Hoofdstuk 10 moet volledig herhaald worden. Cijferen, breuken, meetkunde, enz … Maandagavond had Marie heel veel huiswerk: rekenoefeningen en iets van taal dacht ik. We hebben dus maandagavond niet meer kunnen oefenen. Er moest nog eten gemaakt worden, het huiswerk zelf moest nog gemaakt worden en zo werd het dus 20.00 u, tijd voor bad en bed.

Dinsdagavond kwam Marie thuis met weer een heleboel huiswerk: 4 pagina’s rekenwerk en nog een blaadje maaltafel-oefeningen. Ik duwde om 18.30 u het geplande avondeten in de diepvries en maakte snel snel wat spaghetti klaar. We maakten het huiswerk en begonnen om 20.30 u (!) nog aan de herhaling voor de toets. Niet normaal meer voor een kind van 8 jaar vind ik zo …

Woensdag kon er ook niet geoefend worden. Marie en Kamiel hadden een dagje verlof en bleven bij moeke. Toen we ’s avonds thuiskwamen was het tijd om gaan te slapen.

Gisteren stond dus alles in het teken van de grote rekentoets. We begonnen er aan om 19.00 u. En om 19.30 u was de concentratie gezakt naar -20. Ze was moe, stikkapot. Het verschil tussen een rechthoek en een vierkant? Na 5 voorbeelden wist ze het nog niet … De staartdelingen heeft ze gelukkig wel geoefend, de andere cijfer-oefeningen vielen nog mee. Maar de breuken gingen er niet meer in. Die heeft ze vanmorgen met papa nog moeten oefenen.

Laat een kind een kind zijn, zeggen ze dan. Maar wanneer krijgen ze hiervoor de kans? Enkel in het weekend dan? En dan hebben ze soms nog huiswerk … Dan stel ik me wel vragen bij de tijdsinvulling op school. Hoe komt het dat ze ’s avonds nog 4 pagina’s moeten afwerken thuis? Waarom kan dit niet op school zelf? Er worden bij Marie op school heel veel projectjes gedaan rond welbevinden op school. Ik sta volledig achter die projecten maar als dit ten koste van haar vrije tijd thuis gaat, vindt ik dit niet meer zo interessant. Ik kan me niet herinneren dat ik in de lagere school zoveel huiswerk had.

En als er dan een toets gepland is, waarom dan nog zoveel huiswerk meegeven?

En dan komen we tot mijn grootste frustatiepunt: denken de juffen nu echt dat wij als werkende moeders om 16.00 u thuis kunnen zijn? Ik geef toe, als je een thuismama bent, is het inderdaad gemakkelijk: je haalt de kinderen af om 15.05 u en je hebt voor het avondeten het huiswerk gemaakt en de toets geoefend. Maar ik kom pas thuis om 18.10 u! Ik moet ook nog eten maken he … En ik heb nog een ventje van 4 die even mama-aandacht nodig heeft als hij moe thuiskomt.

We hebben met Marie afgesproken dat ze in de naschoolse opvang haar taken al voorbereidt, zodat we die thuis gewoon nog moeten nakijken en verbeteren. Zij ziet dit wel zitten. Alleen … in de naschoolse opvang is er nergens een rustig hoekje waar ze haar huiswerk kan maken. Er lopen overal kindjes rond en er is heel veel lawaai. Hoe denk je dat ze zich daar kan concentreren? En dan is de cirkel weer rond he …

Ik ben echt bang voor de laatste weken van juni wanneer ze toetsen hebben. Dat wordt weer puzzelen met tijd en goesting …

2 Reacties to “Huiswerk – vervolg”

  1. kientjes 13 Mei 11 bij 3:21 pm #

    En dan ben ik weer blij dat die van mij in het Freinetonderwijs zitten. Ik zou er dat helemaal niet bij kunnen nemen, dan zou ik mijn studie niet kunnen blijven doen…

  2. maaike 13 Mei 11 bij 10:05 pm #

    misschien moet je het toch eens een keertje aankaarten bij de juf of bij de opvang?

    ik sta zelf in het onderwijs en vind dat er veel te weinig tijd gaat naar automatisatie
    zoals wij dat vroeger moesten, elke dag dingen herhalen zodat het er goed inzat 🙂

    tgoh ik kan isla wel behoorlijk vroeg ophalen, maar zou ook niet meteen weten hoe ik huiswerk zou moeten begeleiden met nog zo een bengel aan mijn broek

Geef een reactie

