Huiswerk-perikelen

26 Jan

Gisterenavond bij ons thuis: huiswerk-drama’s aan de keukentafel! Marie vertelde me het ‘slechte nieuws’ al in de auto op weg van de opvang naar huis: ” We hebben heel veel huiswerk mama!”.

Dat ‘veel huiswerk’ bleken dus 2 pagina’s rekenoefeningen te zijn en 1 pagina vraagjes over hoe ik ‘bidden’ ervaar. Dat moest ik dus invullen. Ik die … enfin, laat ons zeggen, niet vaak bidt.

Ik geef even zo’n voorbeeldje van een rekenoefening:

345 – 199 = …

Bij de opgave stond dat je de bewerking in je schrift mocht schrijven of dat je het misschien ook makkelijker kon oplossen (met een trucje). Dat trucje had ik al meteen door (en geloof me, voor een rekenwonder zoals ik is dat niet vanzelfsprekend): je trekt er 200 vanaf en je telt 1 weer bij.

Het waren misschien 25 oefeningen in dezelfde trend. En toch kostte het Marie enorm veel moeite om dit trucje telkens weer toe te passen. Telkens weer moest ik vragen “hoe ga je dit oplossen?”. En als er dan bvb eens niet – 199 stond maar – 495, waar ze dan – 500 moest aftrekken en er weer 5 bijvoegen, dan blokkeerde ze weer.

We hebben er aan gezeten tot 20.30 u en toen vond ik het genoeg. De laatste oefeningen heb ik haar gewoon voorgezegd, anders had ze er nog een uur boven gehangen.

Was ze moe? Ja hoor, ze is weer heel vroeg wakker ’s morgens en ’s avonds ligt ze veel te lang wakker – te luisteren of we niet stiekem weggaan zonder haar (angsten, je weet wel). En ze was helemaal niet geconcentreerd. Ze wilde op de Nintendo.

Ik heb haar ingepeperd dat als ze de volgende weken nog zoveel huiswerk heeft, ze al in de opvang kan beginnen met haar oefeningen. “Ja, maar de andere meisjes van mijn klas doen dat ook niet hé mama! Dan zit ik daar helemaal alleen om mijn huiswerk te maken en zij zijn lekker aan’t spelen!” Ik heb haar geantwoord dat ik me dat niet aantrok. We komen p*tverd*mme ten vroegste thuis om 18.00 u. Ik begin dan aan het avondeten en Marie begint aan haar huiswerk. Ofwel speelt ze eerst voor het eten en maakt ze haar huiswerk na het eten. We eten rond 18.45 u en dus moet ze soms om 19.15 u nog aan dat huiswerk beginnen. Logisch dat ze dan helemaal niet meer geconcentreerd is. Dus vanaf nu krijgen de opvang-begeleidsters van mij instructies dat als Marie veel huiswerk heeft, ze daar al mee moet beginnen in de opvang. Waar ze dus elke maandag en donderdag vanaf 15.05 u en dinsdag vanaf 15.45 u zit te spelen hé!

Streng? Ja, ik ben misschien streng voor haar. Maar ik kan me leukere dingen voorstellen dan vanaf 19.15 u tot 20.30 u langs een hysterisch kind te zitten om reken-trucjes uit te leggen. Ik was gisterenavond net zo afgepeigerd als zij! En dan wacht mij nog een berg afwas, opruim, was en strijk om 21.00 u.

En dan heb ik mijn kleine knulletje niet eens kunnen knuffelen of eventjes met hem kunnen spelen. Hij verdient ook aandacht, evenveel als zijn zus. Maar dat huiswerk en die concentratie-stoornissen van Marie zorgen er vaak voor dat ik hem gedwongen moet negeren.

Zo, hiermee eindigt dit frustratie-bericht!

Geef een reactie

