Zelfredzaamheid

22 Dec

Dit is een verhaaltje over de hoge dosis van zelfredzaamheid bij kleutertjes. Aan alle kleuterjuffen: zo hoort het niet!!! 🙂

Kamiel vertelde maandagavond over zijn dag op school.

  • Waren alle kindjes in de klas vandaag Kamiel?
  • Neen, alleen ik en Maxim waren er. 
  • Hoe, waren alle andere kindjes ziek dan?
  • Ja, en de juf ook.
  • Ah, dan ben je bij juf Myriam moeten gaan.
  • Nee, Maxim en ik zijn helemaal alleen in de klas gebleven.
  • Oei, en waren jullie dan niet bang?
  • Nee, want wij zijn helden!
  • En waar hebben jullie dan je koekje opgegeten, zo helemaal alleen in de klas?
  • Ja, aan een tafeltje. En dan daarna moesten we plassen en dan hebben Maxim en ik een treintje gemaakt en zijn we zo naar de wc gegaan. Alleen Maxim en ik. En we hebben ook helemaal alleen onze broek terug aangedaan. En onze handen gewassen. En toen zijn we terug naar de klas gegaan en hebben we met de Duplo gespeeld.
  • En is juf Myriam dan niet komen kijken?
  • Nee, want die was ook ziek.
  • En juf Monique dan?
  • Nee, ook ziek.
  • En juf Joke?
  • Die was er ook niet.
  • En zaten die kindjes dan ook allemaal alleen in de klas?
  • Ja, zonder de juf. En die waren ook niet bang hoor.
  • En hebben jullie dan nog iets anders gespeeld dan met de Duplo?
  • Ja, Maxim en ik zijn in de kuil (het onderste verdiepje in de klas) gaan zitten en Maxim heeft de namen voorgelezen en ik heb de herkenningstekens omgedraaid. En ik heb ook de kalender gedaan. En toen het tijd was voor het Sjamajeeke hebben we helemaal alleen onze jas aangedaan en het licht uitgedaan.

Voilà! Zelfredzaamheid noem ik dat. Alle kleuterjuffen ziek en de kindjes moeten zichzelf maar redden en entertainen.

Gelukkig neem ik de verhalen van mijne kleinste al lang met een serieuze schep zout. Maar zijn gezicht glunderde toen hij dit allemaal vertelde. En hij vond het nog leuk ook dat ik zo meeging in zijn verhaal! Je had dat gezichtje moeten zien …

Eén reactie to “Zelfredzaamheid”

  1. Els 22 Dec 10 bij 9:17 pm #

    LOL! Schitterend verhaal!

Geef een reactie

