Een illusie armer …

24 Jan

Twee maal drie is vier, wiedewiedewiet en twee is negen.

‘k Richt de wereld in wiedewiede naar mijn eigen zin.

Dit zijn de eerste regels van een liedje dat hier ongeveer 15 keer per dag (in het weekend toch) uit de TV springt. De tune van Pippi Langkous dus. Een grote hit op VTMKZoom en een nieuwe TV-verslaving voor Marie en Kamiel. In de kerstvakantie heeft VTMKZoom eens een heel weekend elk half uur een Pippi-aflevering uitgezonden en die heb ik toen allemaal opgenomen. En die worden nu constant opnieuw bekeken. Tot mijn grote spijt soms …

Pippi Langkous was er al toen ik nog een kind was. Reden voor mij om de hoofdrolspelers eens even te googlen. Voor mij misschien een must-know, voor Marie een grote teleurstelling. Want hoe leg je haar uit dat Pippi in het echt niet 10 is maar 51? En dat die lieve Annika eigenlijk niet zo’n lief snoetje meer heeft maar een dubbele kin? Leg maar eens uit dat die serie in de jaren 70 werd opgenomen en nu nog steeds herhaald wordt? Want voor een 7-jarige speelt alles zich toch in het heden af? Ze moest wel lachen om de foto’s uit heden en verleden maar toch zag je haar nadenken … en ze was een beetje verdrietig dat haar idool nu al zo oud was.

Ter verduidelijking:

 

 

 

 

 

 

 

 

Pippi toen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inger Nilsson nu, de lach is nog hetzelfde …

En die desillusie brengt me terug naar midden jaren 80. Kerstavond of kerstdag … Ik zit bij mij thuis in de living geboeid naar een Sissi-film te kijken. En ik was zo in vervoering door die romantiek, die jurken, Sissi en haar Franz-Joseph dat ik tegen mijn mama zei dat ik Sissi wel eens wilde ontmoeten. Sissi, zo vertelde mijn mama, heette in het echt Romy Schneider en was toen al een paar jaar dood … Ik stortte gewoonweg in. Ik herinner me nog dat ik in de zetel lag te huilen omdat ik mijn idool nu nooit meer ging zien (ach ja, ik ben een drama queen).

Kleine meisjes worden groot maar elk jaar tijdens de kerstperiode waagt één of andere TV-zender zich er toch aan om een Sissi-film uit te zenden. En telkens kijk ik, nog steeds begeesterd door Sissi (Romy) en haar verliefde, dromerige blikken. En ik heb zelfs de Sissi DVD box gekocht … neh!

Eén reactie to “Een illusie armer …”

  1. sophie buekers 25 Jan 10 bij 9:57 am #

    Helaas heeft Jules maar één zin onthouden van het liedje : “pipi langkous doet haar eigen zin”…. 🙂
    en hij denkt dat het op iedereen van toepassing is … hahaha!

Geef een reactie

