Nee! Seffes!

9 Jan

Dat zijn zo ongeveer de enige twee woorden die Kamiel zegt als je hem iets vraagt (niet) te doen. Niet dat hij een beperkte woordenschat heeft, nee hoor, hij spreekt best duidelijk en gebruikt veel woorden. Maar meneertje is momenteel nogal lichtgeraakt en probeert bij terechtwijzigingen ervanonder te muizen met ‘nee!’ en ‘seffes!’.

– Ga je even op het potje Kamiel? Antwoord: seffes!

– Kamiel, hou daar mee op! Antwoord: nee! Stop daarmee mama!

– Kamiel, kom je schoenen aandoen! Antwoord: seffes!

– Kamiel, kom aan tafel! Antwoord: nee, van eten doet mijn been pijn!

– Kom we gaan in bad! Antwoord: joepie!

Leuke conversaties hoor! En het ambetante is dat ik hem overal moet achternalopen. Telkens hij iets moet doen, loopt hij weg en dan kan ik er achteraan. En laat dat nu net zo vermoeiend zijn! Schoenen, jas, sjaal, muts, handschoenen aandoen ’s morgens is vaak een ramp. Of naar het potje gaan … pfff! Je zou er de moed bij verliezen.

En eigenlijk reageert hij zo pas sinds hij naar school gaat (begin november). Wat leren ze hem in het klasje? Zeg maar lekker nee tegen mama? En je moet niks doen wat je niet wil? Ik denk het niet … Volgens mij is hij in het klasje heel braaf en reageert hij zich thuis af. Deze morgen nog vroeg ik hem wat juf Lientje doet als er een kindje stout is en hij antwoordde dat ik dat niet mocht zeggen. Tiens … Het is ook zo ontmoedigend dat jij al 5 minuten aan de schoolpoort staat te roepen dat hij uit de sneeuw moet komen en dat er een juf maar één keer moet vragen aan Kamiel om verder te komen en hij staat er!

Eén voordeel aan zijn koppige gedrag … als hij iets vraagt en het mag niet zeg ik ook nee! of seffes! Ooooh, dan zie je hem ontploffen hoor. Maar of hij dan beseft dat hij wordt afgerekend op zijn eigen gedrag, ik weet het niet.

The terrible two’s …

Eén reactie to “Nee! Seffes!”

  1. Els 10 Jan 10 bij 9:26 pm #

    Sounds familiar… 😉

Geef een reactie

