Zomervakantie – joepie?

8 Jun

De laatste weken voor de zomervakantie. Marie telt de dagen letterlijk af. Kamiel weet van niks, vaneigens.

En ik? Ik zucht. Twee maanden samen met mijn kids. Mijn energieke kids. Marie gaat 1 dag per week naar de buitenschoolse opvang. Dat vond ik mild. Vorige zomer was ik niet thuis en moest ze ocharme 10 keer naar de opvang. Nu maar 6 keer. Schuldig? Nee hoor, ik voel mij niet schuldig. Ik wil er gewoon voor zorgen dat mijn huis op orde blijft en dat de was en strijk gedaan worden. Hoezo? Wel … ik heb tijdens de voorbije weken (dat ik dus thuis was en niet moest werken) ondervonden dat ik blijkbaar een heel slechte huismoeder ben en ontzettend slecht functioneer als mijn kinderen thuis zijn. Wil ik strijken, staan er gegarandeerd 2 zagertjes aan mijn strijkplank. Stel ik die strijk uit tot ’s avonds, willen mijn twee zagertjes niet slapen en zie ik de minuten op de klok voorbijvliegen totdat ik zelf zo moe ben dat die strijk mij niet meer kan bekoren.

Niet alleen de strijk blijft zo liggen. Probeer maar eens te poetsen met 2 kinderen in (of buiten) het huis. Waar je trots een blinkende living achterliet, vind je 5 minuten later een nest van verkleedkleren, koekkruimels, boa-veertjes (oh ja, gisteren nog mij mogen krenken op die rotdingen), verloren sokken en schoenen, 40 lege dvd-doosjes, schminkvegen op de muur, vettige vingertjes op de glazen deur en tv, bloemblaadjes (:-() in de zetel, enzoverder. Heb je net de badkamer gepoetst en sluit je de deur achter je, ontdek je een paar uur later een natte wc-bril, vieze tandpasta vlekken op de spiegel, plasjes water van de douche naar de wasbak en terug. En dit is nog maar wat je na het poetsen allemaal te wachten staat. Ik probeerde een paar weken geleden ramen te wassen. Leuk dacht Kamiel. Hij ging ‘hellepe’. Ik heb geprobeerd hem uit te leggen dat als mama een raam had gewassen hij er niet meer mocht aankomen. Na vier pogingen heb ik het gewoon opgegeven… De ramen worden hier nu na 21 u ’s avonds gewassen.

Dus, ofwel blijft mijn was, strijk en poets de ganse zomervakantie liggen (niet echt een optie vind ik), ofwel gaan mijn kindertjes een paar dagen naar de opvang en de onthaalmoeder. Zodat ik nog ergens kan bewijzen dat ik mijn eigen huishouden kan runnen. En zodat ik nog een beetje mama-time over heb :-)!

Iemand tips om mijn kids tijdens de vakantie te amuseren? En kom nu niet af met: het zwembadje buiten zetten. Yeah right! De voorbije zomers hebben we welgeteld 2 keer het zwembadje buiten gezet. Om het te vullen en dan te laten staan wegens rotslecht weer.

Nog 15 en een halve dag school.

Geef een reactie

