Speak and you will be heard

5 Mrt

Een paar uitspraken van Kamiel die ik jullie niet wilde onthouden …

Ake zegt nog al vaak: ‘wit verke’ (vertaling: wit varken). En dan zegt Kamiel: ‘nie perke ake’.

Nonkel Luc zegt soms: ‘gij zijt een tuttermenneke’ (omdat hij zijn nijn en tut adoreert). Kamiel zegt dan: ‘nie menneke kuk’.

’s Morgens steevast: ‘nie aankede, fes dinde’ (vertaling: niet aankleden, fles drinken). Tja, ik ontbijt ook liever eerst maar in de weekdagen-ochtenroutine gaat dat niet.

Elke morgen: ‘poeke daag? bien? poeke mama’ (moeke vandaag? bien? moeke he mama). Hij gaat dolgraag naar tante Bien hoor maar ik denk dat er daar iets meer moet geluisterd worden dan bij moeke …

Als we aan tafel zitten: ‘mama ete, papa ete, zjus ete, miel ete’.

Onlangs liet hij een boertje. Ik vroeg hem: ‘wat moet je dan zeggen?’. Hij zo heel serieus: ‘danku’. Na een paar keer proberen kwam er dan toch ‘pandom’ uit.

In de auto worden alle voorbijrijdende wagens benoemd. De camions zijn zijn favoriet: ‘monne of momom’. ‘Joote (grote) momom, keine momom, toute (stoute) momom’.

En toen ik hem maandagnamiddag ging halen bij tante Bien, reden we aan de kerk voorbij. Ineens riep hij: ‘mama zjus hale!’. We waren immers voorbijgereden aan het straatje van de buitenschoolse opvang en dat had hij gemerkt. Ik vertel hem dat zusje al thuis was en dat ze ziek was, dat ze moest overgeven waarop hij antwoordde: ‘ oeijoei! zjus ziek, zjus ovegeve, oeijoeijoei, buikpijn’. Hij had het begrepen.

Geef een reactie

