Slapeloze nachten

26 Nov

Ik zie mijn 2 schatten doodgraag. Maar de laatste weken niet zo heel doodgraag. OK, in veel gevallen kunnen ze er niets aan doen dat ze me slapeloze nachten bezorgen. Maar na een drukke werkdag en de afhandeling van het huishouden wil ik gewoon slapen. En dat mag ik dus niet he.

Kamiel is al weken verkouden. Ik weet uit ondervinding dat de eerste 3 winters de ergste zijn en dat peuters daar gewoon uitgroeien. Dat ze weerstand moeten opbouwen. Inderdaad, maar het lijkt wel of mijn weerstand met de jaren mindert. Dat verkouden zijn is overdag niet zo’n groot probleem maar ’s nachts hoest en kucht het ventje zich de longen uit het lijf. Hij wordt er (meestal) niet wakker van maar ik lig uren te luisteren naar dat geblaf. En soms geraakt hij niet meer uit zijn hoestbui en komt zijn maaginhoud in zijn bedje terecht. Of in mijn bedje …

Maandagnacht was zo’n nacht. Meneertje hoest, geeft over, komt bij mij in bed verderhoesten, geeft weer over en is dan klaarwakker! Begint mij te aaien, verhaaltjes te vertellen, mijn pyjama te onderzoeken: knoopje open, knoopje dicht, enz … Tot hij dan toch terug in slaap valt en ik natuurlijk niet meer kan slapen.

Na zo’n onderbroken nacht wil je dan ’s morgens gewoon nog wat langer slapen (tijdens het weekend dan toch). Maar nee hoor, dat is je zeker niet gegund. Om 7 u wordt er op het einde van de gang met veel geweld een deur opengesmeten, galopperende voetstappen in de gang, en dan wordt onze deur opengegooid: Marie is wakker! Met ijskoude voeten kruipt ze tussen ons in en ligt welgeteld 15 minuten stil. Dan begint het gewoel, gewriemel, gezeur. Tot je van miserie de tv opzet (niet pedagogisch verantwoord maar toch een geweldig entertainment op zo’n vroeg uur). Om na een half uur toch uit je bed te moeten omdat het gezeur over ‘ik heb honger’ bij jou ook een knorrende maag veroorzaakt.

Dus … slapeloze nachten resulteren in slapeloze ochtenden en die resulteren in vermoeide dagen!

En toch zie ik ze doodgraag, die 2 schatten. Vooral als die bijna 2-jarige ’s nachts om 2 u heel lieve aaikes in je gezicht geeft.

Geef een reactie

