De zwemmer

6 Nov

Een zwemmer zwemt, hij zwemt in zee.
Hij zwemt weg van het strand
maar neemt bepaalde beelden met zich mee
van wat hij achterliet op het land.

Hij zwemt en denkt niet aan later,
hij heeft geen last van angst of aarzeling.
Boven hem lucht, onder hem water,
een zwemmer is een enkeling.
(Boudewijn De Groot)

Marie is de zwemmer natuurlijk. Maar zij heeft in tegenstelling tot het liedje wel last van angst of aarzeling. Ze is geen waterrat zoals haar mama. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit bang ben geweest om te gaan zwemmen. Alhoewel ik me wel meen te herinneren dat ik niet lang bij de zwemclub van St.-Truiden gebleven ben maar dat was te wijten aan een draak van een zwemleraar die ons in het water gooide als we niet snel genoeg deden wat hij ons vroeg.

Als Marie gaat schoolzwemmen (elke 2 weken op woensdagvoormiddag) voelt ze zich niet goed, komen er traantjes, enz. Daarom regelden we privé-zwemlessen voor haar. Meester Alexander leert haar nu zwemmen en ik moet zeggen dat hij haar heel goed aanpakt. Iedereen die Marie kent, weet dat je haar soms anders moet aanpakken dan andere kinderen. Soms de strenge aanpak maar op andere momenten de zachte aanpak. En bij meester Alexander lukt dat heel goed.

Waar ze een paar weken geleden niet in het water durfde springen, doet ze dit nu wel en gaat zelfs lichtjes met haar hoofd onder water. Gisteren vertelde ze mij dat ze in het diepe zonder bandjes en zonder plankje gezwommen heeft. Wat een vooruitgang! In Mallorca durfde ze zelfs niet in het diepe met zwemband en mij om haar aan vast te ankeren. Good job meester Alexander!

Eén nadeel aan dit wonderlijke gebeuren: eens Marie kan zwemmen, ga ik er moeten aan geloven om regelmatig met haar gaan te zwemmen. En da’s niet echt mijn ding … Op vakantie vind ik zwemmen niet erg – daar kent niemand mij. Maar hier in Lummen gaan zwemmen met mijn oversized lichaam in een badpak geperst en dan bekenden tegenkomen … oh god.

Misschien moet ik ook eens een meester Alexander gaan zoeken. Niet om te leren zwemmen maar om die zwembandjes kwijt te raken …

Geef een reactie

