Marie speelt ook nog mee hoor

16 Sep

Voordat de lezers mij hier van favoritisme gaan betichten – de vorige ‘verhaaltjes’ gaan allemaal over Kamiel – zal ik hier maar snelsnel ook iets schrijven over Marie.

Marie doet het volgens mij heel goed op school. Ze kan nu al 9 letters lezen en (bijna) schrijven: l, ee, n, r, i, k, m, o en p. Kortom: leen, rik en mop. Maar als je de letters voor haar legt in andere woord-combinaties lukt het haar ook om die al te lezen. Het lezen gaat vlotjes maar het schrijven is soms moeilijker. Marie heeft altijd al moeite gehad met fijne motoriek en dat zie ik nu dus ook. Mooi tussen de twee lijntjes schrijven en haar lange letters tot het bovenste lijntje trekken is (nu nog) wat onhandig gedaan. Met veel aanmoediging gaat het na een tijdje wel beter. En ik kan nu nog niet oordelen of ze ooit heel mooi gaat schrijven of juist niet. Ze is ook linkshandig en dat bevordert het schrijven ook niet in dit stadium.

Maar ze is gemotiveerd en heel positief – waardoor ze soms ook veel te snel aan een opdracht begint en dan natuurlijk fouten maakt. Ik zou niet graag in juf Monique haar schoenen staan nu: 13 energieke ex-kleuters leren lezen, schrijven en rekenen … pffff!

Verder hoor ik niet veel verhalen uit het eerste leerjaar. Soms zegt ze iets over wat ze op de speelplaats heeft gedaan (Maarten en Rune getroost, Nanou een handje gegeven) maar veel komt er niet uit. Dat verandert nog wel denk ik.

Vorig weekend was het hier in Linkhout kermis – de tweede en laatste van het jaar. Jaja lieve mensen, Linkhout is een dorp met een handvol (een paar handenvol dan toch) inwoners maar wij mogen twee keer per jaar de kermis verwelkomen. Onder kermis verstaan we dan: 1 paardenmolen, 1 schietbarak, 1 eendjeskraam, 1 centjes-in-het-gleufje-smijten kraam en 1 friet- en smoutbollenkot. Who needs more?

Enkele sfeerbeelden:

Marie als stoere motor-chick achterop bij Pieter-Jan

“I’m flying hiiiiigh!”

Geef een reactie

